Chorągiew Mazowiecka ZHP przyjęła przygotowane przez ogólnopolski ruch programowo-metodyczny Ręka Metody “Sprawności na czas epidemii”.
Zachęcamy do zapoznania się z propozycjami dwóch sprawności dla harcerzy i harcerzy starszych oraz dla zuchów.
DZIELNY EPIDEMIOLOG
- W okresie epidemii przebywał/a w miejscu wskazanym przez rodziców.
- Mył/a ręce przynajmniej 10 razy dziennie przez 30 s., w szczególności przez jedzeniem lub po dotykaniu przedmiotów przyniesionych przez rodziców z dworu czy sklepu. Prowadził/a kalendarz mycia rąk.
- Czyścił/a codziennie swój pokój lub kącik nauki oraz klamki w drzwiach w całym domu. Jeśli to możliwe wykorzystał/a do tego środki dezynfekujące.
- Wykonał/a i sfotografował/a kartkę z z rysunkiem wirusa i hasłem “Babciu, Dziadku! Zostań w domu!”. Zdjęcie kartki wysłał/a babci lub dziadkowi lub innej starszej osobie w rodzinie. Zadzwonił/a do osoby starszej, starając się pokazać jej swoją troskę i uprzyjemnić jej czas odosobnienia.
- Wykonał/a proste doświadczenie, które pokazuje, w jaki sposób kwarantanna może zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa (sposób wykonania doświadczenia na filmie). Zaprosił/a do wspólnej zabawy i wykonania doświadczenia innych domowników.
STRAŻNIK ZDROWIA W CZASIE EPIDEMII *
- Przebywał/a w miejscu wskazanym przez rodziców.
- Wyjaśnił/a 5 swoim kolegom/koleżankom, dlaczego w okresie epidemii nie wolno spotykać się z osobami, z którymi się nie mieszka na co dzień i sam tego przestrzegał/a.
- W okresie prowadzenia zdalnej nauki, sumiennie i samodzielnie wypełniał/a zadania szkolne oraz dzielnie wykonywał/a powierzone zadania domowe.
- Mył/a ręce przynajmniej 10 razy dziennie przez 30 s., w szczególności za każdym razem wtedy, gdy było to wskazane przez zasady określone dla czasu epidemii. Prowadził/a kalendarz mycia rąk.
- Przypomniał/a domownikom o częstym myciu rąk, w szczególności po każdym ich powrocie do domu. Pokazał/a domownikom, jak włączyć światło czy windę, otwierać drzwi i wchodzić po schodach nie używając dłoni.
OPIEKUN W CZASIE EPIDEMII **
- Wzorcowo przestrzegał/a zasad ustalonych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS) i rozpropagował/a je.
- Bez wychodzenia z domu opracował/a listę osób w sąsiedztwie, które w okresie zarządzonego odosobnienia mogą potrzebować pomocy np. osób starszych lub z niepełnosprawnościami i przekazał tę listę drużynowemu.
- Zorganizował/a minimum godzinę zajęć dziennie dla młodszego rodzeństwa lub telefonicznie/internetowo grał/a w gry edukacyjne z innymi młodszymi od siebie dziećmi.
- Dzwonił/a regularnie do osób starszych starając się pokazać im swoją troskę i uprzyjemnić im czas odosobnienia.
Wskazówki do działania dla harcerzy i harcerzy starszych oraz wskazówki i film dla zuchów.
JAK ZDOBYWAĆ SPRAWNOŚCI? – WSKAZÓWKI DLA DRUŻYNOWYCH
Życzymy powodzenia!